سلام . اکثر مردم امروزی فکر می کنند حجاب فقط برای دین اسلام هست و در مذهب های دیگر در مورد حجاب زنان مسئله ای ندارند . ولی اینطور نیست این بار در مورد حجاب در مذاهب دیگر مطالبی هست که امیدوارم مطالعه کرده و خوشتان بیاید. ---------------------------------------------------------- در قرآن چنین آمده است که: ای رسول مامردان مومن را بگو تا چشمها(ازنگاه ناروا) بپوشند وفروج و اندامشان را (از کار زشت با زنان)محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم وجان)شما اصلح است و البته خدا بهرچه کنید کاملا آگاهست*ای رسول زنان مومنه رابگو تا چشمها (از نگاه ناروا)بپوشند و فروج .اندمشان را از (عمل زشت)محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهراً ظاهر میشود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و دوش خود را به مقنع بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادر خود و پسران برادر و خواهران خود و زنان خود(یعنی زنان مسلمه)و کنیزان ملکی خویش واتباع (خانواده که رغبت به زنان ندارند) از زن و مرد طفلی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیست (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) وآن طوری پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود و ای اهل ایمان همه به درگاه خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید* سوره نور آیه 30 و 31 خیلی ها فکر می کنن که دین مسیحی حجاب وپوشش زنان را آزاد و بدون هیچ شرایطی قرار داده. بلکه اینگونه نیست ومسیحی ها هم مثل ما مسلمان ها شرایطی برای حجاب دارند.که در کتاب مقدس مسیحی ها (انجیل) .و حدیث هایی که دارند این مسئله بیان شده است.مطالبی در این مورد برایتان برای نمونه نوشته ام که اطلاعاتی درباره دین مسیحی داشته باشند. در کتاب مقدس مسیحیت «انجیل» آمده : «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نمایید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند و شما را زینت ظاهری نباشد از بافتن موی و متجلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس بلکه انسانیت باطنی قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست زیرا بدینگونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت مینمودند و شوهران خود را اطاعت میکردند مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید».1 در روایات ما نیز چنین آمده است: حضرت عیسی فرمود: از نگاه کردن به زنان بپرهیزید؛ زیرا شهوت را در قلب میرویاند و همین، برای ایجاد فتنه در شخصِ نگاه کننده کافی است. 2 برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتّی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد؛ زیرا برای بینندگان خطرناک است». 3 پی نوشت: 1- انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره 1 – 6 2- سفینة البحار، ج 2، ص 596 3- الهی، حکیم، زن و آزادی، ص شرایطی برای حجاب دارند. حجاب در دین یهودی و زرتشتی حجاب در دین یهودی چنین آمده است در کتاب «حجاب در اسلام»، آمده است: «گرچه پوشش، در بین عرب مرسوم نبود و اسلام، آن را به وجود آورد، ولی در ملل غیر عرب، به شدیدترین شکل، رواج داشت. در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی میکردند، حجاب، به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام میخواست وجود داشت. در بین این ملتها وجه و کفّین (= صورت و کف دستها) هم پوشیده میشد. حتی در بعضی از ملتها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادتِ سفت و سخت درآورده بودند».1 ویل دورانت، که معمولاً سعی میکند موارد برهنگی یا احیاناً تزیینات و آرایشهای زنان هر قوم را با آب و تاب نقل کند تا آن را طبیعی جلوه دهد، در این مورد میگوید: «در طول قرون وسطا، یهودیان همچنان زنان خویش را با البسه فاخر میآراستند، لکن به آنها اجازه نمیدادند که با سر عریان به میان مردم روند. نپوشاندن موی سر، خلافی بود که مرتکب را مستوجب طلاق میساخت. از جمله تعالیم شرعی یکی آن بود که مرد یهودی نباید در حضور زنی که موی سرش هویداست، دست دعا به درگاه خدا بردارد». 4 او در توصیف زنان یهودی میگوید: «زندگی جنسی آنان علیرغم تعدّد زوجات، به طرز شایان توجّه، منزه از خطایا بود. زنان آنان دوشیزگانی محجوب، همسرانی ساعی، مادرانی پُرزا، و امین بودند و از آنجا که زود وصلت میکردند، فحشا به حداقل، تخفیف پیدا میکرد». 5 دراصول اخلاقی « تلمود » که آیین نامه زندگی یهودیان است ، آمده : « اگرزنی به نقض قانون یهود می پرداخت، چنانچه مثلاً بی آنکه چیزی برسر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هرسنخی ازمردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون درخانه اش تکلم می نمود ، همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند ، درآن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه اوراطلاق دهد.» 6 پی نوشت: 1- اشتهاردی، ابوالقاسم، حجاب در اسلام، ص 50 2- عهد قدیم،سفر نشید الاناشید، ب 5، ص1003 3- همان، سفر تکوین، ب14،ص34 4- دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ج 12، ص 62 5- همان، ص63 6- دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ج 12، ص 30 دین زرتشت بر پایه سه اصل اندیشه نیک ،گفتار نیک و کردار نیک استوار گردیده است . " اشو زرتشت" پیامبر زرتشتیان در توصیه به پیروان خود کوشیده است تا پایه های حجابی را که زنان ایرانی به عنوان یک فرهنگ ملی در ظاهر و عرف رعایت می کنند درعمق روح آنان تحکیم نماید . او می گوید: ای نوعروسان و دامادان! روی سخنم با شماست. به اندرزم گوش دهید و گفتارم را به خاطر بسپارید و با غیرت، در پی زندگانی پاک مَنشی برآیید. هر یک از شما باید در کردار نیک و مهرورزی، بر دیگری پیشدستی جوید تا آن زندگانی مقدس زناشویی، با خوشی و خرّمی همراه باشد… زنان و مردانی که به اندرز و راهنمایی من گوش فرا میدهند، آرامش و خوشی زندگی بهرهشان خواهد بود و سختی و رنج از آنان دورخواهد گشت و به نیکنامی جاودانی خواهند رسید. 1 شریعت زرتشت، عقیده دارد که حجاب یکی از ابتدایی ترین باورهایی است که در شریعت زرتشت به آن تاکید شده است . درکتاب "وندی داد " زرتشتیان این گونه آمده است: کلام ایزدی است که کردار زشت را نابود می کند ، از تو ای مرد خواهش می کنم پیدایش و فزونی را پاک و پاکیزه ساز ، از تو ای زن خواهش می کنم تن و نیرو را پاک و پاکیزه ساز .3 شریعت زرتشت انسان را موجودی هوشمند و خردمند می داند که برای رسیدن به ارزشهای انسانی و دوری از خصلت های حیوانی تلاش می کند، حفظ حجاب همراه با عفت باطنی از جمله این ارزشهای انسانی است که شریعت زرتشت بر آن تاکید دارد . پی نوشت: 1- یسنا، ص 53، پندهای 5 - 8 به نقل از: آموزشهای زرتشت پیامبر ایران، رستم شهرزادی، انجمن زرتشتیان، آبان 76 2- سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی 3- وندی داد، ص 275، بند 10
دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن در کتاب «زن و آزادی» پس از تشریح وضعیت زن نزد اروپاییان، در مورد حکم پوشش و حجاب زن نزد مسیحیت، عقاید «کلمنت» و «ترتولیان»، (دو مرجع مسیحیت و دو اسقف بزرگ) را درباره حجاب بازگو میکند: «زن باید کاملاً در حجاب و پوشیده باشد، مگر آن که در خانه خود باشد زیرا فقط لباسی که او را میپوشاند، میتواند از خیره شدن چشمها بهسوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید.
از کتاب مقدس برمی آید که درعهد سلیمان علیه السلام، زنان علاوه بر پوشش بدن، برقع (روبند) به صورت می انداختند2
این سنت در زمان ابراهیم علیه السلام نیز رایج بود، نامزد اسحاق(رفقه) ابتدا که اسحاق را دید برقع بر صورت انداخت. در تورات، چنین میخوانیم: و رفقه، چشمان خود را بلند کرد و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد. زیرا که از خادم پرسید: «این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما میآید؟» و خادم گفت: «آقای من است». پس بُرقعِ خود را گرفته، خود را پوشانید. 3
در دین زرتشتی در مورد حجاب چنین آماده است
در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیتهای میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین میخوانیم: «این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده میکنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد. چنان که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است».2
نوشته شده توسط : هادی رستمی
بازديدهاي امروز:
13 بازديد
بازديدهاي ديروز:
10 بازديد
مجموع بازديدها:
274468
بازديد
پست الكترونيك
پارسي بلاگ
درباره من
<*DayList*>
فرموده ای از حضرت محمد (ص) و امام حسن عسکری(ع)
چند عکس از حرم حضرت معصومه(س)
وبلاگ من
شبکه های ماهواره
دیگر مطالب وبلاگ
بخشی زندگانی حضرت زهرا(س)
شب آرزو ها
امام جواد(ع)
حضرت علی (ع)
حضرت زینب(س)
حرف دل من
عذاب زنان گناه کار
محل دفن پیامبران
حضرت محمد(ص)
امام حسین و حضرت ابا الفضل (ع)
امام سجاد (ع)
امام زمان (عج)
حجاب در مذاهب
شهادت امام علی (ع)
حضرت حمزه سید الشهدا (ع)
حضرت عبدالعظیم (ع)
حضرت آدم (ع)
حضرت رقیه (س)
درختانی که خون از آن ها می آید
: موسيقي وبلاگ :